Otcovia zakladatelia

16. storočie je v cirkevných dejinách uhorskej katolíckej cirkvi označované ako storočie úpadku. Bitka pri Moháči a jej politické dôsledky, nástup reformácie a okupácia častí Uhorska Osmanmi nespôsobili len stratu mocenských pozícií cirkvi, ale rozpad jej štruktúry, obrovský úbytok veriacich a kňazov a zánik kláštorov. V tejto situácii bola nevyhnutná obnova cirkvi na všetkých úrovniach, v ktorej zohrali v priebehu 16. a 17. storočia významnú úlohu uhorskí preláti a jezuiti.

Jednou z prvých výrazných osobností v radoch katolíckych cirkevných hodnostárov bol arcibiskup Mikuláš Oláh (1493 – 1568), ktorého program obnovy prebiehal paralelne s Tridentským koncilom a aplikoval jeho princípy na lokálnej úrovni. Dôležitú úlohu v tomto procese malo zohrávať školstvo a vzdelávanie kňazov. Mikuláš Oláh preto sústredil diecézne školstvo do Trnavy, kde sa presťahoval spolu s kapitulou kvôli Osmanskej okupácii Ostrihomu. Najlepšie výsledky na poli školstva a výučby mali v danom období členovia Spoločnosti Ježišovej, ktorá zažívala vzostup v celoeurópskom meradle. Mikuláš Oláh pozval jezuitov do Uhorska a v roku 1561 bolo založené prvé kolégium v Trnave.

Ďalšími biskupmi, ktorí sa zaslúžili o usadenie jezuitov v Uhorsku a podporovali ich misijné aktivity boli kaločský biskup Juraj Draškóczy, ostrihomskí arcibiskupi František Forgáč (Forgách) a Juraj Lippay.

Pre dejiny jezuitského vzdelávania v Uhorsku a na území Slovenska predstavujú kľúčové osobnosti „otcovia zakladatelia“ dvoch jezuitských univerzít - Peter Pázmaň a Benedikt Kišdy.

Peter Pázmaň

Peter Pázmaň (Pázmány), „architekt obnovy uhorského katolicizmu“, bol jednou z najvýznamnejších osobností v dejinách novovekého Uhorska. Výrazne ovplyvnil dobovú politickú, cirkevnú a spoločenskú situáciu. Vo funkcii  preláta na najvyšších postoch katolíckej cirkvi sa snažil o jej obnovu v duchu zásad prijatých Tridentským koncilom. Zameral sa najmä na oblasť vzdelávania a zakladanie vzdelávacích inštitúcií pre výchovu klerikov a laikov. Z hľadiska univerzitných dejín je jeho najvýznamnejším činom založenie Trnavskej univerzity v roku 1635.

Podobizeň Petra Pázmaňa.

Peter Pázmaň sa narodil v roku 1570 do šľachtickej kalvínskej rodiny, vlastniacej majetky v dedine Panasz a meste Várad v Sedmohradsku. V období jeho mladosti pôsobili v Kluži jezuiti, ktorí tu vďaka fundácii Štefana Bátoryho spravovali gymnázium, akadémiu, konvikt a seminár. Do tohto prostredia bol Peter Pázmaň poslaný na štúdium vo veku trinástich rokov. Vďaka jezuitskej výchove a vzdelávaniu konvertoval na katolicizmus a ako osemnásťročný vstúpil do jezuitského rádu. Študoval na univerzitách vo Viedni a v Ríme, noviciát strávil v Krakove a Jaroslavi. V roku 1596 bol vysvätený za kňaza a v nasledujúcom roku sa stal profesorom na univerzite v Štajerskom Hradci (Graz). Táto univerzita, na ktorej sa do roku 1640 imatrikulovalo 400 uhorských jezuitov, predstavovala dôležitý východiskový bod pre aktivity jezuitov v Uhorsku. Stala sa vzorom pri zakladaní Trnavskej univerzity a Pázmaň odtiaľ priviedol profesorov, ktorí sa ujali výučby v Trnave.

Pázmaňova cirkevná kariéra sa odohrávala na pozadí vážnej krízy uhorskej katolíckej cirkvi. Na začiatku svojho profesionálneho života pôsobil v Šali a v Košiciach (1601 – 1603) a na dvore arcibiskupa Františka Forgáča, ktorý bol jeho mentorom a spovedníkom. Medzi osobné charakterové vlastnosti Petra Pázmaňa patrila energickosť a extroverzia. Premietali sa aj do programového úsilia o zlepšenie pomerov v uhorskej katolíckej cirkvi, ktoré vychádzalo zo záverov Tridentského koncilu a sústredilo sa na vzdelávanie kňazov, dodržiavanie celibátu, liturgickú reformu a navrátenie majetkov cirkvi. V tejto línii sa nieslo pôsobenie Pázmaňa v najvyšších cirkevných funkciách ostrihomského arcibiskupa a kardinála. Pázmaňovu činnosť na poli vzdelávania charakterizovalo zakladanie katolíckych inštitúcií. Stál pri založení jezuitského gymnázia v Bratislave, v roku 1624 založil vo Viedni seminár pre uhorských študentov (Pázmaneum), v Trnave burzu sv. Vojtecha pre chudobných študentov, šľachtický konvikt a kňazský seminár. Najvýznamnejším zakladateľským činom bolo založenie Trnavskej univerzity v roku 1635. Podľa vzoru univerzity v Štajerskom Hradci išlo o dvojfakultnú univerzitu (filozofická a teologická fakulta), určenú na vzdelávanie budúcich kňazov a laikov, ktorú spravovali jezuiti. V ideovej rovine, ale s konkrétnym plánom na hospodárske zabezpečenie, pripravoval Pázmaň pôdu pre založenie Košickej univerzity.

Okrem pôsobenia v oblasti vzdelávania charakterizovala Petra Pázmaňa jeho vlastná rozsiahla literárna produkcia, z ktorej bolo mnoho písomností v maďarskom jazyku. Pázmaň bol nazývaný „umelcom maďarského jazyka“ a zásadne prispel k jeho rozvoju. Medzi najfrekventovanejší žáner patrili kázne a polemické spisy, preklady cirkevných a liturgických diel do maďarčiny. Pázmaňova literárna činnosť stála v službách katolíckej vierouky, často vstupoval do diskusie s protestantskými teológmi a písal tvrdé polemické spisy proti kalvínom a ostatným protestantom. Jeho intelektuálne a literárne dielo nezastrel fakt, že vo funkcii uhorského prímasa a kardinála bol Pázmaň významným politickým aktérom svojej doby. Obranu a šírenie katolíckej vierouky spájal s politickou mocou Habsburgovcov, bol ideológom koncepcie Uhorska ako „apoštolského kráľovstva“ a horlivým kazateľom, ktorý priviedol ku konverziám viacerých predstaviteľov uhorskej aristokracie. Nebol len významným katolíckym intelektuálom, predstaviteľom cirkevnej elity ale aj spoločensky činným človekom v duchu jezuitskej formácie k vita activa. Jeho dôraz na barokovú zbožnosť postrádal formalizmus a prostredíctvom literárneho umenia sa dokázal prihovárať aj predstaviteľom opačného ideového tábora. O veľkosti a význame Petra Pázmaňa pre uhorské a slovenské dejiny svedčí neustály záujem o jeho život a dielo, najmä v maďarskej historiografii. V slovenskej historiografii sa v najväčšej miere zdôrazňuje založenie univerzity v Trnave, ktorá bola prvou jezuitskou univerzitou na území Slovenska a Uhorska.

Benedikt Kišdy

V historiografii a historickej pamäti Košíc vystupuje Benedikt Kišdy (Kisdy) ako jágerský biskup, sídliaci s kapitulou v meste, zakladateľ Košickej univerzity a kňazského seminára. Vďaka svojmu zakladateľskému úsiliu na poli vzdelávania patrí medzi významné osobnosti Košíc v 17. storočí. Zmienky o ňom nájdeme už v dobovej jezuitskej historickej spisbe z 18. storočia a v práci Mikuláša Schmittha o dejinách jágerského biskupstva. Benedikta Kišdyho spomínajú vo svojich dielach kronikári 19. storočia – Ján Plath a Jozef Tutkó a autor práce o katolíckom vzdelávaní Róbert Farkas. Vďaka štúdii Ondreja R. Halagu o Košickej univerzite sa historická pamäť na Benedikta Kišdyho uchovávala aj v historických dielach vychádzajúcich počas obdobia komunizmu. Po roku 1989 došlo k obnoveniu záujmu o jeho osobnosť, najmä v súvislosti so založením Košickej univerzity. V súčasnosti je po Kišdym pomenovaná ulica v širšom centre mesta.

Portrét Benedikta Kišdyho z roku 1652.

Benedikt Kišdy pochádzal z mestečka Sečany v Novohradskej stolici (dnes Széczény v Maďarsku). Narodil sa v roku 1598, alebo 1599, jeho pôvod dodnes nie je dostatočne objasnený. Vzdelanie získal na jezuitských školách – gymnáziu v Trnave, Viedenskej univerzite a v Ríme na Collegium Germanicum et Hungaricum. V roku 1622 prijal kňazskú vysviacku a po nej pôsobil v Trnave ako kaplán Petra Pázmaňa. Z tohto obdobia je známy svojou rekatolizačnou činnosťou. Na diecéznej synode v Trnave v roku 1629 bol vymenovaný za diecézneho examinátora. Od tohto bodu sa rozvíjala Kišdyho cirkevná kariéra. Na jej začiatku získal titul prepošta vo Svätom Jure, neskôr v Hatvane a potom v Ostrihome. Po smrti ostrihomského arcibiskupa Petra Pázmaňa vymenoval jeho nástupca Benedikta Kišdyho za svojho generálneho vikára. Najvyššie cirkevné hodnosti získaval od roku 1644, medzi nimi post sriemskeho biskupa, post biskupa Veľkého Varadína, titul bratislavského prepošta a kráľovského radcu. Obe sídla biskupstiev boli v tom čase okupované Turkami. Nakoniec sa v roku 1648 stal jágerským biskupom a županom Hevešskej a Szolnockej stolice. Z tohto obdobia pôsobenia je známa jeho účasť na zasadnutí uhorského snemu a diplomatické aktivity.

Sídlo jágerského biskupa bolo v čase nástupu Benedikta Kišdyho v rukách Osmanov a jágerská kapitula pôsobila od konca 16. storočia v Košiciach a v Jasove. Vďaka Benediktovi Kišdymu sa kapitula presunula pred rokom 1649 späť do Košíc. Sídlom biskupa a kapituly sa stal bývalý františkánsky kostol, biskup Kišdy však pôsobil aj v Jasove, kvôli hodnosti prepošta premonštrátskeho opátstva. Práve pôsobenie vo funkcii jágerského biskupa, ktoré trvalo 12 rokov až do Kišdyho smrti, je z pohľadu dejín vzdelávania v živote tejto osobnosti najvýznamnejšie. Benedikt Kišdy nasledoval príklad Petra Pázmaňa, ktorý ako biskup aktívne napĺňal závery Tridentského koncilu zakladaním vzdelávacích inštitúcií a využíval vzdelávanie ako prostriedok rekatolizácie. Kišdyho zásluhou boli v Košiciach založené dve inštitúcie – kňazský seminár (1649) a univerzita (1657). V oboch prípadoch bol Benedikt Kišdy fundátorom, ktorý zabezpečil financie a majetky potrebné pre chod týchto inštitúcií. Kým univerzita v rukách jezuitov začala svoju činnosť pomerne skoro po svojom založení, chod seminára bol v prvých rokoch problematický a až ďalší jágerský biskup, Tomáš Pálffy, stabilizoval túto inštitúciu a zabezpečil jej riadne fungovanie. Pre seminár, ktorému Kišdy venoval dom na rohu dnešnej Hlavnej a Alžbetinej ulice a ktorý bol zasvätený sv. Ladislavovi, sa na počesť jeho zakladateľa zaužíval názov Kišdianum.

Budova historického kňazského seminára Kišdianum.

V biografii Benedikta Kišdyho nachádzame viacero zaujímavých súvislostí. Jednou z nich je jeho vzťah k Petrovi Pázmaňovi, ktorý bol najvýznamnejším katolíckym prelátom svojej doby. Kišdy bol jeho spolupracovníkom a nasledovníkom Pázmaňovho diela v zakladaní vzdelávacích inštitúcií v duchu ustanovení Tridentského koncilu. Ďalším aspektom jeho pôsobenia je vzťah k jezuitom, u ktorých získal vzdelanie a intelektuálnu formáciu a ktorým zveril novozaloženú univerzitu. Dôležité miesto v Kišdyho živote mali františkáni. S konventom v Sečanoch udržiaval kontakty počas celého svojho života, v opustenom františkánskom kostole v Košiciach zriadil svoju rezidenciu, podieľal sa na obnovovaní jeho interiéru a nakoniec si ho zvolil ako miesto svojho posledného odpočinku. Popri duchovnej činnosti a správe diecézy bol Kišdy známy aj ako diplomat a politický aktér, čo zodpovedalo dobovému pôsobeniu prelátov. V protestantských Košiciach dokázal nepochybne vďaka svojim schopnostiam založiť dve katolícke inštitúcie bez konfliktov s mestskou radou. Pozornosť si zaslúžia aj Kišdyho aktivity týkajúce sa vydania katolíckeho spevníka Canthus Catholici v latinsko-maďarskej verzii v Trnave v roku 1651. Kišdy sa osobne poznal s jeho autorom, jezuitom Benediktom Szőllősim, ktorý pôsobil istý čas v Košiciach. Vydanie spevníka malo veľký význam pre rozvoj maďarskej jazykovej kultúry, podobne ako neskoršie vydanie Cantus Catholici v latinsko-slovenskej verzii. Benedikt Kišdy zomrel v Jasove 22. júna 1660 a bol pochovaný v Košiciach.

Biskupov pohreb opísal vo svojom diele Uhorský simplicissimus Daniel Speer: „Uhorskí magnáti a biskupi v hornom Uhorsku a Sedmohradsku dávajú sa pochovávať s veľkou nádherou. Bubny musia byť pri tom obtiahnuté súknom a trúby ovinuté saténom. Prirodzene, katolíci majú nádhernú kostolnú hudbu. Každý účastník na pohrebe dostane ako smútočné rúcho čiernu mentieku, čiže plášť, ktorých často ani niekoľko sto nestačí. Raz pochovávali jágerského biskupa, ktorý sídlil v Jasove na dobré dve míle od Košíc. Nádherný sprievod pôsobil veľmi slávnostne. V meste prevzali od sedliakov rakvu s mŕtvym kanonici a odniesli ju do kapitulského kostolíka. Aký veľkolepý bol sprievod a družina hostí, nemôžem v dostatočnej miere vynachváliť; ani v najmenšom sa ničím nešetrilo a predpokladám, že praskla na to celá pozostalosť nebohého pána biskupa. Čudoval som sa, že o niekoľko dní nebolo možné nájsť v jeho rezidencii už ani jednu cínovú misu, tak šikovne a chamtivo spratali všetko pre seba jeho verní sluhovia, pričom neskôr vznikli značné škriepky kvôli odpredaju. Pri tomto hurhaji ušlo sa dačo aj mne. (...) lebo tak to už býva: „Čo takíto páni nahanobia, to musia po ich smrti užiť ich sluhovia.“

Biskupský erb Benedikta Kišdyho na oltári v kostole sv. Antona Paduánskeho.
Oltár v kostole sv. Antona Paduánskeho.
Interiér kostola sv. Antona Paduánskeho.
Kazateľnica v kostole sv. Antona Paduánskeho.
TOP
error: Content is protected !!